რიცხვები

საგანი: მათემატიკა                  
მიმართულება:       რიცხვები 
თემატური კონტექსტი კომპლექსური დავალების პირობის ჩამოსაყალიბებლად - სახლსა და სკოლაში; როგორები ვართ ჩვენ; ქალაქი და სოფელი; ცხოველთა სამყარო; დედამიწა / წყალი და ხმელეთი;  ადამიანის ზეგავლენა გარემოზე; მოგზაურობა.


კლასი: IV                                                                                                                                                                                                                   
საათების სავარაუდო რაოდენობა:
სკოლა: სალიბაურის #1
პედაგოგი: ნარგიზ კახაძე
სამიზნე ცნება და ცნებასთან დაკავშირებული მკვიდრი წარმოდგენები

საკითხი / საკითხები
საკვანძო შეკითხვა / საკვანძო შეკითხვები
კომპლექსური დავალება / დავალებები
მთელის ნახევარი, მესამედი და მეოთხედი ნაწილები;
რა არის მთელის ნაწილი? როგორ ჩაიწერება ნახევარი? მესამედი? მეოთხედი?

1.       რიცხვითი სიმრავლეები
·   საგანთა ყველა კონკრეტულ რაოდენობას შეესაბამება კონკრეტული რიცხვი;
·   განსხვავებულ რიცხვებს აქვთ განსხვავებული სახელები და განსხვავებული აღნიშვნები;
·   ორი სხვადასხვა რიცხვიდან ერთერთი აუცილებლად მეტია მეორეზე;
·   რიცხვითი ღერძი თვალსაჩინოდ წარმოადგენს რიცხვებს შორის მიმართებებს: რიცხვით ღერძზე დიდი რიცხვი უფრო მარჯვნივაა განლაგებული, ვიდრე პატარა რიცხვი.

2.       თვლის სისტემები
·   რიცხვების გამოსახვის სხვადასხვა გზა არსებობს (მაგალითად ასო-ნიშნებით) - მათ შორის ციფრებით;
·   ათობით პოზიციურ სისტემაში სულ ათი ციფრია საკმარისი ნებისმიერი რიცხვის გამოსახატავად: რიცხვის ჩაწერის პოზიციურ სისტემაში ციფრის მნიშვნელობა მისი ადგილის მიხედვით იცვლება.

3.       მოქმედებები რიცხვებზე
·   ზოგიერთ სიტუაციაში ზუსტი გამოთვლებია საჭირო, ზოგიერთში კი, მიახლოებითი გამოთვლაც საკმარისია;
·   არითმეტიკული მოქმედებები მჭიდრო ურთიერთკავშირშია;
·   რიცხვების შეკრება/გამოკლების რამდენიმე სტრატეგია არსებობს; შედეგი არ არის დამოკიდებული სტრატეგიის არჩევაზე.


4.       რიცხვითი სიმრავლეები
·   საგანთა ყველა კონკრეტულ რაოდენობას შეესაბამება კონკრეტული რიცხვი;
·   განსხვავებულ რიცხვებს აქვთ განსხვავებული სახელები და განსხვავებული აღნიშვნები;
·   ორი სხვადასხვა რიცხვიდან ერთერთი აუცილებლად მეტია მეორეზე;
·   რიცხვითი ღერძი თვალსაჩინოდ წარმოადგენს რიცხვებს შორის მიმართებებს: რიცხვით ღერძზე დიდი რიცხვი უფრო მარჯვნივაა განლაგებული, ვიდრე პატარა რიცხვი.

5.       თვლის სისტემები
·   რიცხვების გამოსახვის სხვადასხვა გზა არსებობს (მაგალითად ასო-ნიშნებით) - მათ შორის ციფრებით;
·   ათობით პოზიციურ სისტემაში სულ ათი ციფრია საკმარისი ნებისმიერი რიცხვის გამოსახატავად: რიცხვის ჩაწერის პოზიციურ სისტემაში ციფრის მნიშვნელობა.




























































6.       მოქმედებები რიცხვებზე
·   ზოგიერთ სიტუაციაში ზუსტი გამოთვლებია საჭირო, ზოგიერთში კი, მიახლოებითი გამოთვლაც საკმარისია;
·   არითმეტიკული მოქმედებები მჭიდრო ურთიერთკავშირშია;
·   რიცხვების შეკრება/გამოკლების რამდენიმე სტრატეგია არსებობს; შედეგი არ არის დამოკიდებული სტრატეგიის არჩევაზე.

აქტივობა / აქტივობები:
დავალების რვეულში დახაზავენ კვადრატს,დაყოფენ ორ,სამ,ოთხ ტოლ ნაწილებად,ჩაწერენ წილადის სახით.
ჯიპრაიდის მანიპულატივების გამოყენებით შექმნიან წილადებს     ½,  1/3,
1/4   







საშინაო დავალების რვეულში დახაზავეთ კვადრატი, დაყავით ორ, სამ და ოთხ ტოლ ნაწილად, ჩაწერეთ წილადის სახით.

ჯიპრაიდის მანიპულატივების გამოყენებით შექმნით წილადები ½, 1/3, 1/4.
რესურსები
შეფასების კრიტერიუმები

დავალების რვეული,სახაზავი.ფანქარი,ჯიპრაიდის მანიპულატივები.







·   წილადური რიცხვების გამოსახვა და წაკითხვა;

საკითხი / საკითხები
საკვანძო შეკითხვა / საკვანძო შეკითხვები
კომპლექსური დავალება / დავალებები
სიგრძის ერთეულები;


დაასახელეთ სიგრძის ერთეულები და მათი თანაფარდობები.
აქტივობა / აქტივობები:

სახლში გაზომავენ სამეცადინო მაგიდის სიგრძეს და სიგანეს და საშინაო დავალების რვეულში ჩაწერენ შესაბამის ერთეულებში. გადაიყვანენ ექვივალენტურ ერთეულებში.

რვეულში შეასრულონ გადაყვანები:
123სმ= ---მ და  -----სმ
3მ და 25სმ=  -----სმ
25დმ =  ---სმ და ---მმ








სახლში გაზომეთ სამეცადინო მაგიდის სიგრძე და სიგანე და საშინაო დავალების რვეულში ჩაწერეთ მონაცემები შესაბამის ერთეულებში. გადაიყვანეთ ექვივალენტურ ერთეულებში.

რვეულში შეასრულეთ გადაყვანები:
123სმ= ---მ და  -----სმ
3მ და 25სმ=  -----სმ
25დმ =  ---სმ და ---მმ



რესურსები
შეფასების კრიტერიუმები
სიგრძის საზომი ხელსაწყო,რვეული საწერკალამი,






სიგრძის ერთეულების დასახელებას და ექვივალენტეურ ერთეულებში გამოსახვას.
საკითხი / საკითხები
საკვანძო შეკითხვა / საკვანძო შეკითხვები
კომპლექსური დავალება / დავალებები
დროის ერთეულები: საათები და წუთები, საწყისი წარმოდგენები საათის 12-საათიანი ფორმატის შესახებ.
დაასახელეთ დროის ერთეულები და მათი თანაფარდობები.

აქტივობა / აქტივობები:

შეასრულებენ საშინაო დავალებას:
2სთ =-----  წთ
240წთ= ----სთ
150წთ=  ---წმ
320 წმ= ----წთ და ----წმ
2 დღე-ღამე= -------სთ

შეადარებენ დროის ეთეულებს  და ჩაწერენ უტოლობებს:
160წთ                  2სთ და 40წთ
90წთ                    1სთ და 30წთ
2წთ და 30წმ        380წთ












შეასრულეთ საშინაო დავალება:
2სთ =-----  წთ
240წთ= ----სთ
150წთ=  ---წმ
320 წმ= ----წთ და ----წმ
2 დღე-ღამე= -------სთ

შეადარეთ დროის ეთეულები  და ჩაწერეთ უტოლობები:
160წთ                  2სთ და 40წთ
90წთ                    1სთ და 30წთ
2წთ და 30წმ        380წთ

რესურსები
შეფასების კრიტერიუმები

რვეული,საწერკალამი,ბარატი გამოსახულებებით

დროის ერთეულების დასახელებას და ექვივალენტეურ ერთეულებში გამოსახვას.
საკითხი / საკითხები
საკვანძო შეკითხვა / საკვანძო შეკითხვები
კომპლექსური დავალება / დავალებები
მასის ერთეულები: კილოგრამი, გრამი
დაასახელეთ მასის ერთეულები და მათი თანაფარდობები
სასწორის გამოყენებით აწონეთ მოცემული ნივთები ( სასკოლო ჩანთა ცარიელი და სასკოლო ჩანთა წიგნებით) რვეულში ჩაწერეთ შედეგები გრამებში და გამოთვლეთ თქვენი სასკოლო წიგნების საერთო მასა.
ბარათების გამოყენებით რომელზეც მოცემულია სხვადასხვა პროდუქტის მასები ჩახაზეთ ცხრილი და გაანაწილეთ ცხრილში პროდუქტები მასების ზრდის მიხედვით.(ბრინჯი-5კგ,შაქარი-3კგ,წიწიბურა-7კგ.მარილი-1კგ,შვრიის ფანტელები-4კგ.)
პროდუქტი
მასა














აქტივობა / აქტივობები:

სასწორის გამოყენებით აწონიან მოცემულ ნივთებს ( სასკოლო ჩანთა ცარიელი და სასკოლო ჩანთა წიგნებით) რვეულში ჩაწერენ შედეგებს გრამებში და გამოთვლიან წიგნების საერთო მასას.
ბარათების გამოყენებით რომელზეც მოცემულია სხვადასხვა პროდუქტის მასები ჩახაზავენ ცხრილს და გაანაწილებენ პროდუქტებს მასების ზრდის მიხედვით.(ბრინჯი-5კგ,შაქარი-3კგ,წიწიბურა-7კგ.მარილი-1კგ,შვრიის ფანტელები-4კგ.)

პროდუქტი
მასა













რესურსები
შეფასების კრიტერიუმები

სასწორი,ჩანთა,წიგნები.საწერკალამი,ბარათი საყოფაცხოვრებო ამოცანით


მასის ერთეულების დასახელებას და ექვივალენტეურ ერთეულებში გამოსახვას.
საკითხი / საკითხები
საკვანძო შეკითხვა / საკვანძო შეკითხვები
კომპლექსური დავალება / დავალებები
ნატურალური რიცხვები მილიონის ფარგლებში;
რამდენი რიცხვია საჭირო მილიონის ჩასაწერად?
ჩაწერეთ და წაიკითხეთ რიცხვები მილიონის ფარგლებში.

აქტივობა / აქტივობები:
მოცემული ციფრებით;1: 4: 7: 9: 8: 0: 2.
შეადგენენ ყველა შესაძლო ექვნიშნა რიცხვს ციფრებს არ გაიმეორებენ(რასაც შეადგენენ) და ჩაწერენ რვეულში,მიღებული რიცხვთა სიმრავლიდან ამოწერენ კენტს და ლუწს ცალ-ცალკე.
წაიკითხავენ ექვსნიშნა,ხუთნიშნა რიცხვებს რომლებიც დაურიგდებათ ბარათებით.
მოცემული ციფრებით;1: 4: 7: 9: 8: 0: 2.
შეადგინეთ ყველა შესაძლო ექვნიშნა რიცხვი ციფრები არ გაიმეოროთ (რასაც შეადგენთ) და ჩაწერეთ რვეულში,მიღებული რიცხვთა სიმრავლიდან ამოწერეთ კენტი და ლუწი ცალ-ცალკე.

რესურსები
შეფასების კრიტერიუმები


საწერკალამი,რვეული,დაფა,ცარცი,სახელმზღვანელო


რიცხვების გამოსახვა და წაკითხვა


რიცხვების დაჯგუფება სხვადასხვა ნიშნით (მაგ., ლუწები, კენტები)


საკითხი / საკითხები
საკვანძო შეკითხვა / საკვანძო შეკითხვები
კომპლექსური დავალება / დავალებები
მოქმედებები ნატურალურ რიცხვებზე;
დაასახელეთ მოქმედებათა ნიშნები.

შეასრულეთ მოქმედებები ქვეშმიწერით.

აქტივობა / აქტივობები:


ციფრული რესურსის „ვსწავლობ თამაშით“ გამოყენებით შექმნიან ილუსტრაციას სადაც იქნება მოქმედებები ნატურალურ რიცხვებზე.
125+478,759+236,308+547.

საშინაო დავალების რვეულში შეასრულებენ  საყოფაცხოვრებო ამოცანას; ნიკას უნდა რომ შეიძინოს მაგიდა და ოთხი სკამი.მას აქვს 500ლარი,ეყოფა თუ არა ეს თანხა ნიკას ნივთების შესაძენად, თუ მაგიდა ღირს 240 ლარი, ხოლო სკამი 40ლარი?









ციფრული რესურსის „ვსწავლობ თამაშით“ გამოყენებით შექმენით ილუსტრაცია სადაც იქნება მოქმედებები ნატურალურ რიცხვებზე. 125+478,759+236,308+547.

საშინაო დავალების რვეულში შეასრულებენ  საყოფაცხოვრებო ამოცანას; ნიკას უნდა რომ შეიძინოს მაგიდა და ოთხი სკამი.მას აქვს 500ლარი,ეყოფა თუ არა ეს თანხა ნიკას ნივთების შესაძენად, თუ მაგიდა ღირს 240 ლარი, ხოლო სკამი 40ლარი?


რესურსები

  
ციფრული რესურსი.ბარათი საყოფაცხოვრებო ამოცანით,რვეული,საწერკალამი.    

შეფასების კრიტერიუმები: 
არითმეტიკული მოქმედებების შესრულება ნატურალურ რიცხვებზე.
არითმეტიკული ოპერაციების გამოყენება საკუთარი ბიუჯეტის მართვისას, ფულთან დაკავშირებულ აქტივობებში.
არითმეტიკული მოქმედებების გამოყენება ყოფით სიტუაციებში, რეალური ვითარების ამსახავ ამოცანებში;
              










საკითხი / საკითხები
საკვანძო შეკითხვა / საკვანძო შეკითხვები
კომპლექსური დავალება / დავალებები
ნაშთით გაყოფა
რა არის ნაშთი?

აქტივობა / აქტივობები:
გამოიყენებენ ჯიპრაიდის მანიპულატივებს მაგ. 43 კუბი გაანაწილებენ ოთხ გროვად და გაიაზრებენ ნაშთის არსს. ჩაწერენ გამოსახულების სახით.                    (43:4= 10 ნაშთი 3)
საშინაო დავალების რვეულში შეასრულებენ ნაშთიან გაყოფას:
347 : 6=
268 : 5=
836 : 9=
გამოიყენეთ ჯიპრაიდის მანიპულატივები მაგ. 43 კუბი გაანაწილეთ ოთხ გროვად და გაიაზრეთ ნაშთის არსი. ჩაწერეთ გამოსახულების სახით.                    (43:4= 10 ნაშთი 3)
საშინაო დავალების რვეულში შეასრულეთ ნაშთიანი გაყოფა:
347 : 6=
268 : 5=
836 : 9=
რესურსები
შეფასების კრიტერიუმები

ჯიპრაიდის მანიპულატივები,რვეული,საწერკალამი,ბარათი მაგალითებით ნაშთიან გაყოფაზე.







·   არითმეტიკული მოქმედებების შესრულება ნატურალურ რიცხვებზე. გაყოფა ნაშთით.





Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

მონაცემთა ანალიზი

მათემატიკა მე-5 კლასი